Kresťanstvo verzus liberalizmus

Je liberálna kultúra kultúrou, ktorej by sa mali kresťania otvoriť alebo anti-kultúrou, proti ktorej by mali bojovať?

Narodila som sa do katolíckej rodiny. Moji rodičia boli už starší. V škole sa mi preto vysmievali a nerozumela som tomu. Keď som sa pokúsila tieto deti napodobňovať, cítila som sa zle, akoby mi niekto vrazil dýku do tela. Preto som prestala s týmto správaním. Moja mama mi povedala, že ak mi niekto ubližuje, nemám si to všímať, ani to druhým vracať a viedla ma k tomu, aby som o iných premýšľala dobre. Keď som si neskôr prečítala Sväté písmo, zistila som, že Pán Boh s mnohými vecami súčasnosti nesúhlasí, že sú v rozpore s katolíckym učením. Z tohoto dôvodu je preto potrebné ľudí neustále vyučovať o viere a o Bohu, ktorý stvoril tento svet1 z lásky k nám. A ak je to potrebné, aj zabojovať – či slovne, či písomne, so správnymi argumentami. Nie zbraňou a vydieraním. Ale ak by nám táto anti-kultúra chcela vziať dedičstvo po svätých “otcoch” Cyrilovi a Metodovi, nastoliť bratovražedné vojny alebo krvavé pomsty, je potrebné urobiť všetko pre to, aby sa tak nestalo. Aj nastúpiť do boja so zbraňou, ak by hrozilo nebezpečenstvo ako v minulosti pri nájazdoch tureckých zbojníkov. 

Je namieste otázka, prečo by sa nemali kresťania otvoriť liberálnej kultúre? Práve preto, aby nestratili správne pochopenie utrpenia2 v ľudskom živote. My kresťania katolíci veríme, že ak trpíme, môžeme to obetovať Ježišovi Kristvi alebo na nejaký úmysel. Utrpenie3 má v kresťanstve zmysel. Aj Ježiš Kristus trpel, zomrel za nás na kríži4, aby nás vykúpil a spasil. A preto aj my ľudia máme ísť rovnakým smerom ako Ježiš Kristus. Samozrejme, Ježiš Kristus nám neprikazuje, že máme vyhľadávať utrpenie, ale že keď nejaké utrpenie príde do nášho života, že ho môžeme obetovať. On je nám v tom príkladom.

Liberalizmus však hovorí, správaj sa podľa toho, čo cítiš, ako sa cítiš. Ak sa cítiš inak orientovaný ako heterosexuálne, nemusíš sa vôbec ovládať, ale kľudne si nájdi partnera rovnakého pohlavia. Konaj podľa toho, čo cítiš, nemusíš dodržiavať čistotu žiadanú Bohom – Stvoriteľom. Ale vieme už z obdobia pred narodením Ježiša Krista, ako sa Pán Boh zachoval k ľuďom, ktorí takto zmýšľali5. Že zoslal na nich oheň, spálil mesto a zachránil sa iba jeden spravodlivý, Lot.

Ľudia, ktorí sa hlásia k liberalizmu často neberú na vedomie Boží zákon. Dnes sa už hovorí aj o riadne právoplatných zväzkoch s rovnakým pohlavím, dokonca, aby im bolo umožnené mať deti. Boh to však tak zariadil, že dieťa môže mať len žena. Svet nám ponúka “vymoženosti” ako umelé oplodnenie a vynosenie dieťaťa náhradnou matkou či adopciu dieťaťa páru rovnakého pohlavia bez väčších problémov (napr. v Kanade a iných krajinách). V tomto vzťahu však Boh nemá miesto, pretože to miesto obsadilo sebectvo a emotivizmus6.

Tu môže každý liberálne zmýšľajúci človek namietnuť, že predsa ide o lásku k blížnemu, ak dovolíme zväzky s rovnakým pohlavím, dovolíme im mať deti, či dediť majetok. Môže to vyzerať ako dobro, ale nie je to v súlade s kresťanským učením a preto to ani nie je správne pred Bohom Stvoriteľom, ktorý nám sám vo Svätom písme zjavil, čo od človeka očakáva.

Čo je to tá kultúra? Je to ľudská práca7, tvorba, všetko, čo vytvoril človek. Je to popud od počiatku, vyslovený Svätým písmom: “Naplňte zem a podrobte si ju.” Sám Boh to hovorí človekovi – Adamovi8.

Prečo by sme teda nemali dovoliť, aby sa liberálna kultúra dostala do života spoločnosti? V súčasnosti môžeme vidieť v televízii množstvo filmov a programov zameraných na to, aby si ľudia zvykli, že sa bude schvaľovať homosexuálne manželstvo, operácie z muža na ženu a opačne. Potraty sú schvaľované, dovolené a odporúčané pri najmenšom podozrení na budúce zdravotné problémy dieťaťa. Ak takéto relácie či filmy pozerajú aj deti, ktoré možno žijú v neúplných rodinách, v rodinách, kde sa nevyučuje katechizmus a tradícia9, môže to mať negatívne následky na ich dospievanie.

Naozaj absurdné “dielo” od Jacopa Cardilla10, ktoré vytvoril len pred nedávnom, bolo umiestnené v rímskej bazilike v Ríme. Ide o verziu Michelangelovej Piety v podobe staršieho svalovca držiaceho mladého muža a obaja sú nahí. Toto “dielo”, rúhavá socha, ktorá sa vysmieva Bohu nesmie byť takto vystavená vo svete a už vôbec nie na svätom mieste, ako je kostol, či bazilika. Niekto by sa mohol opýtať, čo tým myslím – sväté miesto? Ale každý katolík by odpovedal, že kostol či bazilika je preto sväté miesto, lebo tam prebýva Ježiš Kristus v Eucharistii a tiež preto, lebo tieto chrámy boli konsekrované, čiže vysvätené na úmysel slávenia svätej omše. V tomto prípade by bolo naozaj vhodné konať tak ako Ježiš Kristus, ktorý cez Veľkonočné sviatky vyhnal z chrámu predavačov dobytka, oviec a holubov i peňazomencov, čo tam sedeli11. Nesmieme zabúdať, že Ježiš Kristus je Bohočlovek a Panna Mária je Nepoškvrnene počatá. Aké rúhanie!

Svet nám chce nahovoriť, že my kresťania sa máme držať skôr v úzadí12. Nehovoriť o svojej viere verejne, nezapájať sa do života spoločnosti, máme byť len na okraji a niečo pošepky sem-tam povedať, ale len tak, aby sa to nikoho nedotklo. Ale práve tu je potrebné veľa toho povedať. Áno, myslím si, že bojovať je potrebné v zmysle vykonať všetko úsilie, aby to, čo tu zanechali svätí Cyril a Metod pretrvalo naveky. Vyučovať, presadiť do politiky presvedčených katolíkov, ktorí si vážia Pána Boha i človeka. Vedieť posúdiť veci ako kráľ Šalamún, ktorý si prial múdrosť správne vládnuť. A nepadnúť do osídiel a klamstiev diabla, ktorý chce zničiť človeka a každé dobré Božie dielo. Preto sa liberálna kultúra musí zakázať už v počiatku, nesmie byť pripustená do spoločnosti, ktorá vyznáva Ježiša Krista ako jediného Pána a Spasiteľa. Nesmie byť vpustená ani do sveta, kde sú deti, či mládež v štádiu dospievania. Tento svet stvoril Boh a pre neho sú vyššie uvedené príklady liberálneho správania zvrhlosti a ohavnosti13. Ak chceme na tomto svete prežiť s dôverou vo večnú spásu14, čo ako kresťania katolíci chceme, musíme sa postaviť na stranu Boha Stvoriteľa a bojovať proti tejto anti-kultúre každý deň. Iba tak si môžeme byť istí, že konáme správnu a dobrú vec. A o to ide na tomto svete – konať dobro15.


Vysvetlivky:  

1 Sväté písmo, Kniha Genezis 1, 1: – Na počiatku stvoril Boh nebo a zem.  

2R. Dreher – Benediktova voľba, str. 136: – Ak by sa mnísi z Nursie každý deň zobudili  do nového dňa a rozhodli sa, že ich smerovanie bude určené na základe ich chvíľkových  pocitov, ich komunita by sa rozpadla alebo by minimálne prestala byť tým typom  spoločenstva, ktoré formuje kresťanských mníchov. Oni však miesto toho nasledujú Regulu,  ktorá bola otestovaná pätnástimi storočiami skúseností. Tradícia ich nielen usmerňuje v tom,  ako majú poslúchať Božie Slovo a byť otvorení vedeniu Ducha Svätého, ale tiež ich  oslobodzuje od bremena vymýšľať veci za pochodu.  

3 Sväté písmo, Prvý Petrov list 5, 7 – 10: Na neho zložte všetky svoje starosti, lebo on sa o vás  stará. Buďte triezvi a bdejte! Váš protivník, diabol, obchádza ako revúci lev a hľadá, koho by zožral. Vzoprite  sa mu pevní, vo viere, a vedzte, že také isté utrpenie dolieha na vašich bratov po celom svete. A Boh všetkej  milosti, ktorý vás v Kristovi Ježišovi povolal do svojej večnej slávy, on sám vás po krátkom utrpení zdokonalí,  posilní, utvrdí a upevní. 

4Sväté písmo, Evanjelium podľa Matúša 27, 27 – 35: Vladárovi vojaci vzali Ježiša do  vládnej budovy a zhromaždili k nemu celú kohortu. Vyzliekli ho a odeli do šarlátového plášťa, z tŕnia uplietli  korunu a položili mu ju na hlavu, do pravej ruky mu dali trstinu, padali pred ním na kolená a posmievali sa  mu: “Buď pozdravený, židovský kráľ!” Pľuli naňho, brali mu trstinu a bili ho po hlave. Keď sa mu  naposmievali, vyzliekli ho z plášťa a obliekli mu jeho šaty. Potom ho vyviedli, aby ho ukrižovali. Ako  vychádzali, stretli človeka z Cyrény, menom Šimona. Toho prinútili, aby mu niesol kríž. Tak prišli na miesto, ktoré sa volá Golgota, čo znamená Lebka. Dali mu piť víno zmiešané so žlčou. Ale keď ho ochutnal, nechcel  piť. Keď ho ukrižovali, hodili lós a rozdelili si jeho šaty.  

5Sväté písmo, Júdov list 7, 7: Tak aj Sodoma a Gomora a susedné mestá, ktoré takisto smilnili a  chodili za iným telom, stali sa výstrahou a znášajú trest večného ohňa. – Genezis 18, 20: Preto Pán povedal: “Žaloba na Sodomu a Gomoru je veľká a ich hriech je veľmi ťažký. – Genezis 19, 4 – 7: – Ale skôr, ako si ľahli, mužovia mesta, mužovia Sodomy od chlapca až po starca, celé  mesto do posledného chlapca obkolesili dom, vyvolali Lota a povedali mu: “Kde sú mužovia, čo prišli dnes večer  k tebe? Priveď ich k nám, aby sme s nimi obcovali!” Tu Lot vyšiel k nim predo dvere, zavrel dvere za sebou a  povedal im: “Bratia moji, nože nerobte hriech!”

6R. Dreher – Benediktova voľba, str. 30: – Emotivizmus: myšlienka, že všetky morálne  voľby nie sú nič viac ako výraz toho, čo voliaci jednotlivec považuje ako správne.  

7L. Hanus – Rozprava o kultúrnosti, str. 47  

Sväté písmo – Kniha Genezis 1, 28Boh ich požehnal a povedal im: “Ploďte a množte sa a naplňte zem! Podmaňte si ju a panujte nad rybami mora, nad vtáctvom neba a nad všetkou zverou, čo sa hýbe na zemi!”

9 R. Dreher – Benediktova voľba, str. 138 – 139: – Mnohí protestanti hlavného prúdu a  katolíci posledných dvoch alebo troch generácií vyrástli s tým, že sa naučili viac o etnických  sociálnych zvykoch svojich predchodcov ako o viere svojich otcov. Odstrihnúť ľudí od ich  tradície znamená pretrhnúť reťaz historickej pamäti a pripraviť ich o kultúru. … Spisy  cirkevných otcov ranej cirkvi sú zlatou baňou duchovnej a teologickej múdrosti. Polykarp,  Klement Alexandrijský, Anastázius, Augustín, Ján Zlatoústy, Kapadóčania (Gregor  Nyssenský, Gregor Naziánsky, Bazil Veľký), Hieronym, Ignác Antiochijský, Klement  Alexandrijský, Maxim Vyznávač, Irenej a mnohí ďaľší: tieto hlasy z prvých ôsmich storočí  kresťanskej cirkvi k nám dnes stále prehovárajú. Kresťania snažiaci sa o prehĺbenie svojho  spojenia s historickým kresťanstvom by mali prečítať diela týchto Božích mužov. Ich spisy sú  priame a prístupné srdciam aj dnešných čitateľov. Odhaľujú nám kresťanskú tradíciu, ktorá  nám dáva našu osobitosť, z ktorej väčšinu sme v moderných časoch stratili.  

10 MRosa extra, 11/2021, Časopis Panny Márie Spoluvykupiteľky Matky  ľudstva, str. 5, Rúhavá “pieta” – Súsošie vytvoril Talian Jacopo Cardillo (34), počas  lockdownu a je v Kaplnke Krucifixu v Bazilike Santa Maria in Montesanto. 

11Sväté písmo, Evanjelium podľa Jána 2, 13 – 17: Blízko bola židovská Veľká noc a Ježiš vystúpil do Jeruzalema. V chráme našiel predavačov dobytka, oviec a holubov i peňazomencov, čo tam sedeli.  Urobil si z povrázkov bič a všetkých vyhnal z chrámu, aj ovce a dobytok. Peňazomencom rozhádzal peniaze a  poprevracal stoly a predavačom holubov povedal: “Odneste to odtiaľto! Nerobte z domu môjho Otca tržnicu!”  Jeho učeníci si spomenuli, že je napísané: ‘Strávi ma horlivosť za tvoj dom.’ (Mt 21, 12 – 17; Mk 11, 15 –  17; Lk 19, 45 – 46);  

12Tomáš Halík – Saarbruckenská prednáška  

13Sväté písmo, Levitikus 18, 22. 26. 29; 20, 13: Nesmieš nečisto obcovať s mužom  tak, ako sa pohlavne obcuje so ženou. To by bola ohavnosť! Nuž zachovávajte moje ustanovenia a nariadenia a  nedopusťte sa nijakej z týchto ohavností, ani domorodci, ani cudzinci, ktorí sa budú medzi vami zdržiavať.  Lebo každý, kto by sa dopustil niektorej z týchto ohavností, osoby, ktoré by to urobili, budú vyhubené spomedzi svojho ľudu. Kto by spal s mužom tak, ako sa obcuje so ženou, obaja spáchali ohavnosť, musia zomrieť, ich krv bude na nich.

14 Sväté písmo, Evanjelium podľa Marka 16, 15 – 16: Choďte do celého sveta a hlásajte evanjelium všetkému stvoreniu. Kto uverí a dá sa pokrstiť, bude spasený; ale kto neuverí, bude odsúdený.

15 Sväté písmo, Kniha Genezis 1, 27. 31 – A stvoril Boh človeka na svoj obraz, na Boží obraz ho stvoril, muža a ženu ich stvoril. – A Boh videl všetko, čo urobil, a hľa, bolo to veľmi dobré. (Samozrejme tu Boh nehovorí, že máme stvoriť človeka, ale že keď sme stvorení na Boží obraz, robíme to, čo Boh, veľmi dobré veci – dobro.)

Zdroj: Zuzana Dašková, 2. Online SLH, Esej; mentor: Juraj Šúst, http://www.slh.sk


Pridaj komentár