Nepoškvrnené Počatie Panny Márie

8. decembra máme slávnosť Nepoškvrneného Počatia Panny Márie. (Avšak v prípade ako tento rok – 2019 – sa slávnosť prekladá z nedele na pondelok.)

Toto slávenie prišlo v 9. storočí z Konštantínopolu do južnej Itálie a na Sicíliu. V Uhorsku, a teda aj u nás, sa slávil tento sviatok v roku 1193. V roku 1476 ho pápež Sixtus IV. nariadil pre celú rímsku Cirkev. Dňa 8. decembra 1854 pápež Pius IX. vyhlásil učenie o nepoškvrnenom počatí za článok viery.

8.12. Nepoškvrnené Počatie Panny Márie

Vo Svätom písme sa hovorí o nepoškvrnenom počatí Panny Márie nepriamo – napr. v Knihe Genezis (Gn 3, 15) sa píše “Nepriateľstvo ustanovujem medzi tebou a ženou, medzi tvojím potomstvom a jej potomstvom, ono ti rozšliape hlavu a ty mu zraníš pätu.” alebo v Lukášovom evanjeliu (Lk 1, 28), keď je Mária oslovená ako milosti plná – “Zdravas milosti plná…” a ďalej (Lk 1, 41 – 43) Len čo Alžbeta začula Máriin pozdrav, dieťa v jej lone sa zachvelo a Alžbetu naplnil Duch Svätý. Vtedy zvolala veľkým hlasom: Požehnaná si medzi ženami a požehnaný je plod tvojho života. Čím som si zaslúžila, že matka môjho Pána prichádza ku mne?”

Príbeh z knihy Genezis nám hovorí o prvom hriechu našich prarodičov Adama a Evy, ktorí sa previnili voči Božiemu zákazu nejesť zo stromu poznania dobra a zla. Tento ich prvý hriech neposlušnosti Bohu a jeho následky sa prejavili nielen na nich, ale aj na všetkých ľuďoch, teda aj na nás. Dedičný hriech po našich prarodičoch tak prechádza na všetkých ľudí. Iba Panna Mária bola od tohto hriechu uchránená. Jej nepoškvrnené počatie však nespočíva len v bezhriešnosti, ale predovšetkým vo vyvolení, svätosti a naplnení Božou milosťou. Mária od počatia bola i je plná Božej milosti, lásky a priazne.

Už od počiatku kresťania verili, že Panna Mária bola počatá neobyčajne. Aj cirkevní otcovia nehovoria síce výslovne o nepoškvrnenom počatí, ale vyzdvihujú Máriinu čistotu a svätosť. Sv. Augustín hovorí: “Všetci ľudia sa musia priznať k hriechu s výnimkou svätej Panny Márie, ktorú pre česť Pána celkom vynechávam, keď je reč o hriechu.” alebo sv. Efrém: “Na tebe, Pane niet žiadnej škvrny. A niet žiadnej škvrny ani na Tvojej Matke.”

Podľa učenia Katolíckej cirkvi bola Mária uchránená od vonkajších dôsledkov hriechu, ako je bolesť a utrpenie, ktoré niesla spolu so svojím Synom.

V 7. storočí sa na východe slávil sviatok tzv. Počatia sv. Anny a v 9. až 10. storočí už i na západe sviatok “Počatie preblahoslavenej Panny Márie.”

Prvý pápež, ktorý slávenie tohto sviatku oficiálne schválil, bol Sixtus IV. v roku 1479; zároveň udelil plnomocné odpustky tým, čo v tento deň budú prítomní na sv. omši alebo na pobožnosti k Panne Márii. Pápež Inocent XII. na konci 17. storočia pridal k tomuto sviatku oktávu a jeho nástupca Klement XI. ho v roku 1708 rozšíril na celú Cirkev. Úcta k Panne Márii, nepoškvrnenej od počatia od akéhokoľvek hriechu, sa šírila aj medzi Božím ľudom. Medzi teológmi však počas storočí prebehlo na túto tému mnoho dišpút a sporov. Tie nakoniec ukončil pápež Pius IX., keď 8. decembra 1854 v encyklike Ineffabilis Deus vyhlásil dogmu o Nepoškvrnenom počatí Panny Márie. Uvedená dogma tvrdí: “Učenie, že najblahoslavenejšia Panna Mária bola od prvého okamihu svojho počatia ojedinelou výsadou milosti všemohúceho Boha so zreteľom k zásluhám Ježiša Krista, Spasiteľa ľudského pokolenia, uchránená od poškvrny dedičného hriechu, je od Boha zjavené, a preto mu všetci veriaci musia pevne a stále veriť.”

Slávnosť Nepoškvrneného počatia Panny Márie bola v liturgickom kalendári ustanovená na 8. decembra, deväť mesiacov pred sviatkom Narodenia Panny Márie.

Je zaujímavé, že o štyri roky po vyhlásení tejto dogmy, sa 11. februára 1858 Panna Mária zjavila v Lurdoch, chudobnej štrnásťročnej dievčine Bernadette Soubirous a predstavila sa slovami: “Ja som Nepoškvrnené počatie”

Vo všeobecnosti však viera v súkromné zjavenia, hoci schválené Cirkvou, nie je záväzná, lebo tieto zjavenia nič nepridávajú k pokladu Božieho zjavenia.

Ant. Celá krásna si, Mária, ani dedičnej škvrny niet na tebe.

Nepriateľstvo ustanovujem medzi tebou a ženou, medzi tvojím potomstvom a jej potomstvom, ono ti rozšliape hlavu a ty mu zraníš pätu.

(Gen 3, 15)